D. Institutionens pædagogik

Sao Mai's pædagogik minder meget om den "gamle skoles; ro, renlighed og regelmæssighed. Derfor er disciplin vigtig fordi børne skal kunne sidde på en stol i mange timer om dagen. Dette klarer de yderst godt, og hvis de ikke kan sidde stille bliver de hurtigt bedt om det.

Det er vigtigt at børnene gør, hvad der er bestemt de skal gøre. Her er det mere målet, frem for processen, der er det vigtige. Hvert enkelt barn har sin egen portefølge, som beskriver hvor lang barnet er i dets udvikling.Hvis barnet ikke har udviklet sig tilstrækkeligt bliver lærinderne trukket i deres løn.


Lærerinderne stiller ikke spørgsmålstegn ved det de gør. De får informationern at vide fra ledelsen og så praktiserer de det. Uden undren og spørgsmåltegn!
Alle børnene på Sao Mai skal hovedsageligt lære de samme ting, så som social skills, language skills, og fine- og Grov motorik.
De sidste to måneder vi har været meget trivielle, da læringsmåderne for ovenstående er de samme hver eneste dag.

Efter børnene har fået undervisning, skal de spise mad. Det foregår somregel sådan: tre børn til hver lærerinde. De to mest velfungerende børn spise selv ved et lille bor. Resten af børnene bliver prop fodret til de kaster op- det er heldigvis ikke alle!

Trine og jeg havde efter en måneds tid valgt ikke at deltager i spisesituationerne. Det gik over vores grænse! Så denne tid bruger vi nu til at skrive logbog.

Kl. 10.45 bliver børnene puttet på stuen. Derefter er der pause til klokken 14.00. Lærerinderne på vores stue sover med børnene, og jeg ved at andre lærer spiser sammen nede ved kantinen.

Når pausen er færdig skal børnene undervises indtil ca. 15.30, tit er undervisningen om eftermiddagen præget af mindre disiplin- måske fordi lærerinderne er trætte? Det er også tit om eftermiddagen at børnene får "masseret" deres led. Dette foregår som oftes på gulvet på en tynd rishynde.
Når klokken rammer 15.30 bliver de placeret på en stol, som har deres eget billede på. Hvilket er utroligt smart da nogle af børnene er i stand til at kende sig selv. Så jeg synes det er en rigtig fin ide. Specielt hvis det kunne sætte støjniveauet lidt ned da lærerinderne råber meget af børnene. Der er som sagt meget støj i lokalet, men støjen kommer altså hovedsagligt fra lærerinderne og gråden fra det modsatte klasselokale. 
Når vi alle sidder samlet og lærerinderne chit chatter så begynder farvelsamlingen... Her synger vi, og de to mest velfungerende børn henter sko til resten af børnene.
Og børnene bliver hentet ved gitteret...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar