onsdag den 15. februar 2012

Observeringer 9/2


Cerebral Parese 9/2 2012

Bord 1: De ’dygtigste’ børn på stuen.
Bord 2: De mest udviklingshæmmede på stuen.
Bord 3: De yngste børn i alderen 2-4 år.

Samme undervisningssystem som i de andre klasser på Sao Mai. Undervisningen foregår på følgende måde: Tre borde samles således at eleven sidder i midten af bordene og lærerinden overfor eleven. De to andre børn sidder ved hver deres ende af bordet og ’leger’ med et stykke legetøj. Efter ca. tyve minutters tid bytter man sin plads ud. Alle lærerinderne har hver et piktogram som er et symbol, som repræsenterer et objekt eller et begreb ved en illustration.

Bord 1: Jeg ligger hurtigt mærke til at barnet ved bordet er alt for kompetent til dagens opgave. Aktiviteten er at rive papir i lange lige strimler. De to børn for enden af bordet har fået en legoklods at lege med, og det interesserer dem slet ikke i længden. Alt i mens aktiviteten forgår i ca. tyve min. har lærerinden endnu ikke haft øjenkontakt med børnene. Hun er i fuld gang med at snakke hen over hoved på børnene!

Bord 2: Her sker ingen skift i forhold til hvem der bliver undervist. Det er den mest udviklingshæmmede som bliver undervist. Dagens aktivitet er at putte penge ned i en flaske. De to børn for enden af bordene ’skriger’ for at få opmærksomhed. De har hver fået en ske at ’lege’ med, og det er helt tydeligt at de keder sig. Quang som er en af børnene holder øjenkontakt til mig i meget lang tid, han rækker sin hånden ud mod min.
Den anden dreng sidder i sin helt egen verden og skriger begejstret. Læreren trækker sit piktogram frem og han viser ham billedet af en der skal sidde stille på stolen. Drengen må åbenbart ikke udtrykke sin glæde.

Bord 3: De yngste børn har næsten ingen sprog og er i alderen to til fire gamle. Lærerinden har tydeligvis sit ynglings barn i fokus. Hun underviser kun denne dreng, dette gør hun med stor forståelse overfor ham og han får i øvrigt også lov til at lære igennem leg, hvilket er meget positivt. Men ikke retfærdigt når de andre børn bliver behandlet på anden vis. Efter en halv times tid har lærerinden stadig ikke vist nogen form for kontakt til de to andre elever ved bordet. Hendes opmærksomhed er kun vendt mod hendes ynglings barn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar